Veelgestelde vragen

over inschrijven en uitschrijven

Iedereen die in Molenbeek en Koekelberg woont en gedomicilieerd is.

Als wijkgezondheidscentrum werken we op basis van het forfaitair systeem en een vast team zorgverstrekkers. Als je jezelf inschrijft in De Brug, ben je het eens dat je steeds naar ons medisch huis komt als je een huisarts, kine, verpleegkundige nodig hebt.

Wil je je inschrijven in De Brug? Fijn! Stuur ons een mail onthaal@debrug.be  of bel 02 411 18 38, dan plannen we een afspraak.

Breng op je afspraak de identiteitskaart mee van iedere persoon die je wil inschrijven. Je zal van ons uitleg krijgen over onze werking, waaronder ook het forfaitair systeem. Na onze uitleg en al jouw vragen te hebben beantwoord, ondertekent je een overeenkomst. 

Heb je geen mutualiteit? Breng dan documenten mee van de instantie die jouw medische kosten zal betalen, bijvoorbeeld Fedasil of het OCMW.

Neen. Een inschrijving is persoonlijk. Wil je je hele gezin inschrijven in De Brug? Dan hebben de handtekening van elk gezinslid nodig. Minderjarigen jonger dan 14 jaar hebben de toestemming en de handtekening van de ouders nodig.

Kinderen worden enkel ingeschreven door de ouder die het kind ten laste heeft bij het ziekenfonds.

Is het kind niet bij u ten laste, dan hebt u een akkoord nodig van de andere ouder die het kind wel ten laste heeft.

Je kan niet in twee wijkgezondheidscentra ingeschreven zijn. Je kan wel overstappen van het ene naar het andere wijkgezondheidscentrum. Je ondertekent dan een overstap-formulier.

Tot het einde van de maand, blijf je op consultatie in het eerste centrum. Vanaf de eerste dag van de nieuwe maand kan je in het nieuwe centrum terecht.

Elke verandering van je adres of telefoonnummer door aan het onthaal. Dat is belangrijke informatie voor ons, voor bijvoorbeeld een huisbezoek.

Uitschrijven is nodig

    • wanneer u verhuist buiten Sint-Jans-Molenbeek (1080) en of Koekelberg (1081) of
    • wanneer u ervoor kiest om over te stappen naar een andere huisarts, kinesist of verpleging

Een uitschrijving is zéér belangrijk om terugbetaling te krijgen voor de consultaties bij de nieuwe huisarts, kinesist of verpleging.

U doet dat best zo snel mogelijk, door u persoonlijk aan te bieden en het uitschrijvingsformulier te ondertekenen.

Er dient een volledige kalendermaand te zitten tussen de datum van uitschrijving en het effectieve einde van het contract.

Bijvoorbeeld: u schrijft zich uit in de maand januari. Vanaf 1 maart kan u naar een andere huisarts, kine of verpleging. Tot 1 maart blijft u dus het wijkgezondheidscentrum consulteren.

Géén uitschrijving betekent géén terugbetaling bij andere zorgverstrekkers.

over raadplegingen binnen en buiten het WGC

In het wijkgezondheidscentrum werkt een team van huisartsen, die allemaal toegang hebben tot jouw dossier. Onze artsen werken op afspraak.

 

Als je een chronische ziekte heeft of regelmatig op consultatie komt, vragen we je om een vaste arts te kiezen. Zo kunnen we jouw gezondheid beter opvolgen.

Kom eerst langs bij de huisarts, voor je naar een specialist gaat. Als consultatie bij een specialist nodig is, bezorgen we je een verwijsbrief. Nadien ontvangen de huisartsen een verslag van de specialist. Zo kunnen we mee zorgen voor een goede opvolging.

Je maakt een afspraak via het onthaal. Voor afspraken bij de kiné, heb je een voorschrift van de dokter nodig.

Consultaties organiseren we zo veel mogelijk in De Brug. Als het moeilijk anders gaat, komen de huisarts, kiné, vroedvrouw of maatschappelijk werker aan huis.

 

Voor wie moeilijk tot bij ons geraakt, bieden we thuiszorg aan.

Wanneer je na een ziekenhuisopname wordt doorverwezen naar kiné of verpleging, neem je contact met ons op. Deze zorgen bieden we jou ook aan.

Wanneer je niet in De Brug naar de arts, kiné of verpleging  gaat, krijg je geen terugbetaling van de consultatie. Tenzij in een van onderstaande gevallen

 

  • je zorgverstrekking (arts, kine, verpleegkundig) kreeg buiten de 19 gemeenten van Brussel, Wemmel, Dilbeek, Asse en Sint-Pieters
  • OF in het kader van de wachtdienst, als we het zelf niet verzekeren (bv in het weekend)
  • OF als het gaat om zorgverstrekking door een verpleegkundige of een kinesitherapeut buiten De Brug én werden voorgeschreven door een van onze artsen in De Brug.
  • OF als we op voorhand akkoord waren dat zorgverstrekking buiten De Brug kan gebeuren.

Bij dringende gevallen op eender welk moment (’s nachts, weekend, feestdagen), bel je naar het nummer (02 411 18 38) van De Brug.

Als je ziek wordt tijdens bv. jouw vakantie in België, kan je daar ter plekke een huisarts raadplegen. Met het briefje van die arts kom je achteraf naar het wijkgezondheidscentrum. Wij betalen jou het vaste bedrag terug volgens de tarieven van het ziekenfonds.

Wanneer je met vakantie gaat naar het buitenland, neem je op voorhand contact op met het ziekenfonds en als je meer dan één maand in het buitenland verblijft, breng je ook ons op de hoogte.

over betalen en forfaitair bedrag

Het wijkgezondheidscentrum ontvangt per ingeschreven patiënt maandelijks een vast bedrag van het ziekenfonds. Dit bedrag is een afgeleide van de gemiddelde kost voor eerstelijnsgezondheidszorg per inwoner in België en hiermee financieren we onze werking.

Vanaf de datum van inschrijving kan je tijdens werkdagen voor alle zorgen van huisarts, kinesitherapie of verpleging terecht in het wijkgezondheidscentrum.

Als patiënt betaal je niets voor een consultatie of huisbezoek.

De eerste maand gebeurt de betaling via het ziekenfonds met de derdebetalersregeling. Vanaf de maand na inschrijving gebeurt de betaling via forfaitaire betaling.

Vanaf de maand na inschrijving zijn de raadplegingen en huisbezoeken gratis bij al onze disciplines, behalve de tandartsen.

Let op! Medicatie, labo-onderzoeken, raadplegingen bij de specialist of ziekenhuisopnames betaal je zelf. Het ziekenfonds betaalt je deze kosten terug.

Word je tijdens een wachtdienst geholpen door één van onze huisartsen, kinesisten of verpleegkundigen, dan betaal je niets. Anders betaal je zelf de huisarts van wacht. Daarna kom je met het prestatiebriefje naar De Brug. Wij betalen het vaste bedrag terug volgens de tarieven van het ziekenfonds, op voorwaarde dat het dringend was én je met het ziekenfonds in orde bent. Het remgeld betaal je zelf.

over het ziekenfonds

Ja, dat is de regel. Daar dien je zelf voor te zorgen.

Als je in aanmerking komt voor extra financiële terugbetalingen, vraag je dit aan bij het ziekenfonds.  Onze maatschappelijk werkster kan met jou nagaan of je hiervoor in aanmerking komt.

Als je overstapt naar een ander ziekenfonds, laat je ons dat weten en breng je ons snel nieuwe klevertjes. Zo kunnen we de financiering van jouw medische zorgen snel in orde brengen.

Probeer dit snel in orde. Het ziekenfonds is een belangrijke schakel voor onze werking. Als je niet in orde bent met je ziekenfonds, krijg je géén terugbetaling meer van medische kosten bij zorgverstrekkers, voor medicatie, voor ziekenhuisopnames, …

Zolang je niet in orde bent, betalen wij eventuele raadplegingen bij de wachtdienst niet terug.

Lukt het niet om in orde te geraken met het ziekenfonds? Waarschijnlijk kan onze maatschappelijk werkster je hierbij helpen. We zullen je blijven aanmoedigen en ondersteunen om jouw aansluiting bij het ziekenfonds in orde te brengen. Lukt het toch niet, kunnen we, na je te hebben gewaarschuwd, beslissen om je uit te schrijven. Dat doen we uiteraard liever niet.